Slovinské dobrodružství na jezeru Bled.

03.07. 2016

O výpravě na slovinský Bled jsme s Luckou uvažovali od minulého roku. Mě tato voda fascinovala už mnoho let. Překrásné jezero ledovcového původu s křišťálovou vodou. Hlavní unikát tohohle alpského jezera je, že jsou v něm termální prameny a jezero nemá žádný výrazný přítok. Tím je způsobeno, že se jedná o jedno z nejteplejších alpských jezer. Teplá voda samozřejmě svědčí kaprům, jinak by v jezeře plavali akorát pstruzi, tloušti atd. Jako je to v podobných jezerech, kde ani nemá cenu kapry vysazovat. Tady ovšem jsou největším lákadlem pro nás kapraře, vypasení nádherní kapři.

alt

Výpravu jsme naplánovali na konec června jako napůl turistickou výpravu a napůl rybářskou. Informace o jezeru nebyl vůbec problém sehnat. Ostatně díky google překladači  není problém sehnat informace o jakékoliv vodě. Stačí se tomu jen chvíli pověnovat a na internetu je vždy informací přehršel.  Abych pravdu řekl, nečekal jsem žádné velké úspěchy. Jeli jsme na Bled prvně, chytat jsme měli v plánu jen tři dny, kdyby to šlo, tak čtyři.

Na jezeře platí určitá omezení. Asi víte, že jsem velmi zaujatý proti zákazům v rybařině a zbrojím proti nim, někdy i úspěšně. Hlavně proti těm naprosto idiotským, co u nás nastolil ČRS, který akorát odhání  rybáře z ČR i z ciziny od svazových vod a je vlastně sám proti sobě. Zákazy jako, že na podzim se smí chytat do 9 hodin, zákaz zavážení, kde to ničemu nevadí, atd. Ty na Bledu, ty i já chápu. Jezero je nejnavštěvovanější oblastí Slovinska a různá omezení tam musí být pro všechny návštěvníky. Jednou i dvakrát denně přišla kontrola, ale byli to v pohodě chlapi. Takže jsme byli rádi, když přišli. Aspoň jsme byli informováni o tom, jestli to někde bere. Vždycky nám přáli mnoho štěstí. Neřešili kraviny jako u nás, šel jsem na záchod do kempu nebo Lucka šla do krámu a bylo jim úplně jedno, že jsou nahozený všechny pruty.

Krmit se smí 5 kg krmení na osobu. To nám v klidu stačilo. Krmení jsme si vzali na rychlé chytání. V podstatě stejné jako si beru na závody. Nikoho nepřekvapím Červeným játrovým lososem s AK Čerstvý uzený losos. Bez tohoto boilies už mnoho let nikdy na kapry nejedu. S ním jsem počítal vždy na společné krmné místo, pro každého na jeden prut a vzal jsem ho 12 kg v průměrech 16, 20, 24mm. Tohle boilies nejde zakonzervovat žádným způsobem. Zkoušel jsem to 5 let vším možným. Takže bude asi navždy mraženka. Veškerého lososa jsem nadipoval tekutým dipem, následně suchým dipem a nechal zaschnout. Takto to dělám vždy před výpravou a vím, že se mi týden, dva nezkazí ani zavřené v kýbli. Dále jsem vzal boilies 6 kg Ostrého zimního lososa s AK ledový šok a 6 kg Kořeněného smraďocha s AK Kořeněný smraďoch obojí v trvanlivé podobě. Na rychlé chytání mám rád method mixy, těch jsem vzal 12 kg od každého druhu drobet. Ke všemu jsem vzal těsta, různé fluoro plovky a dipy.

V pondělí ve 2 ráno jsme vyrazili a před 8 jsme byli na místě. Další omezení je, že se smí chytat od svítání do 23h a nesmí se zůstávat u vody. Ubytovali jsme se v kempu a vyrazili do okolí jezera na vycházku. Navštívili jsme hrad u jezera odkud je nádherný výhled. Pak jsme prošli okolí jezera a navštívili i některé místní hospůdky. Jezero nás uchvátilo od první chvíle, nemohli jsme se dočkat až nahodíme. Večer jsme připravili vše potřebné na kaprařský vozík. Kolem celého jezera jsou stezky. Jsou dvě možnosti rybolovu. Buď jako my s vozíkem, nebo na lehko, což se dá i na kole. Na lehko to nemám rád, to si tam vše potřebné radši odervu na vozíku. :-)

alt

Budík zazvonil ve 3 ráno a už jsme si to štrádovali kolem jezera na první vytipované místo. Možná nejhezčí místečko vůbec, trochu stranou od lidí. Vybalili jsme pruty, nachystali pva a mezitím se začalo rozednívat. Nahodil jsem pruty a zakobroval pár hrstí boilies. Lucka ještě neměla ani nahozeno a jízda na 16 mm kuličku lososa v těstě! Neleželo to tam ani 5 min a první kapr na podložce. Malý řádkáč. Ihned se mi honilo hlavou, že to bude masakr. A najednou nic. Různé dálky, hloubky, kombinace krmení a nic. Odpoledne jsme změnili místo. Tam také nic nebralo a tak jsme se ještě večer vrátili na ranní místo. Setmělo se a přišla jízda na jednu 20 mm kouli Kořeněného smraďocha. Ryba po chvilce zdolávání vázla, přesně jsem věděl v čem. Odpoledne jsem se koupal a věděl jsem, že tam stačím. Hodil jsem podběrák přes hlavu a šel jsem si pro něj. Nakonec jsem našel vlasec, co vedl od vázky dál na vodu, a kapra jsem si přiručkoval do podběráku. Dlouhán měl 13 kg.

Druhý den ve tři jsme vyrazili na druhou stranu jezera, kde jsme viděli první den kapry. Je to docela ostrý spát 3h denně, ale povolenka je dost drahá na mrhání času spánkem. Navíc většina záběrů chodí právě při úsvitu nebo před koncem lovu. Navíc se k vodě nesmějí tahat lehátka. Lucka to vyřešila po svém. Spacák s sebou a než začali chodit turisti, tak chrupkala na lavičce. Já jsem si dal šlofíka odpoledne v křesílku nebo tam, kde to šlo, jsem se natáhnul u prutů. Lucce na novém místě přišel záběr hned po půl hodině. Kapr jezdil sem a tam a najednou se z modrých hlubin vyvalil nádherný lysec 18,5 kg. Lucka měla strašnou radost, její největší kapr v životě. Zabral na Lososa 2x16 mm v těstě. Tenhle den to celkem šlo. V 10 hodin jsem vytáhnul  11,2 kg lysce jako mičuda na kombinaci 16 mm losos se 14 mm fluoro plovkou Scopex RH. Další kapr, tentokrát šupináč, přišel na Ostrého lososa s 14 mm flouro plovkou Sladký banán. Lucka ještě vytáhla před koncem chytací doby 10 kg lysce.

Třetí den jsme neváhali a vyrazili jsme znovu na úspěšné místo. Informace se po jezeře šířily rychle. Hned vedle nás už byli další kapraři. Ovšem bylo zase nádherně a tentokrát to nebralo vůbec. Přes den jsem se seznámil se známým kaprařem, kterého trochu sleduji a mám ho v oblibě. Meik Pyka byl příjemný, pohodový týpek. Dali jsme řeč, pochválil mi Ostrého zimního lososa, prej hezky voní nebo spíš smrdí. :-) Byl u jezera s rodinou a ani nenahazoval, říkal, že tohle není dobré počasí na Bled. Nejlepší je prý září, ale to je všude... :-) Do večera nic. Přes den jsme moc nekrmili, tak jsme mohli na večer zakrmit pořádně. Už jsme byli domluvení, že ještě jeden den rybaření dáme, na to jsme si dali krmení stranou. Zakrmili jsme asi 4 kg boilies a nějaký kilčo method mixu. Při stmívání se začli házet sem tam někde kapři. Najednou najeli k nám a od 22 to byla podívaná. Doslova se nám váleli velcí kapři v krmném místě. Bylo jasné, že musí zabrat. Ve 22:30 se Lucce rozjel prut s nastraženým Kořeněným smraďochem 20 mm s 14 mm fluoro plovkou Ananasu. Kapr se rval ještě víc než Lucky velký lysec. Běhali jsme vodou sem a tam, jezdil přes všechny vlasce a vytáhla ho až ve 23h. Šupináč měl 15,4 kg, byl to jediný kapr dne. Na téhle výpravě jsem získal důvěru v kombinace boilies s fluoro plovkami jiné příchutě. Fungovalo to.

alt

Předpřipravené k stiff combi link fluokarbony od Carp r Us. Stačí je jen doplnit libovolným návazcem z měkké šňůrky. Raz, dva hotovo.

Další den jsme si udělali výletní. Ráno jsme vyrazili na vodopád Savica nedaleko Bohijnského jezera. Pak jsme jeli nejdříve kabinkovou, pak sedačkovou lanovkou na horu Vogel. Odtud byl nádherný výhled do krajiny národního parku Triglav. Odpoledne jsme se koupali v Bohinjském jezeře, je oproti Bledu hrozně studené. Do večera jsme ještě stihli překrásnou soutěsku Vintgar, která se nachází pár kilometrů od Bledu.

Poslední den rybaření jsme se rozhodli zkusit městskou část Bledu. Je to úplně nejdál od kempu, ale chtěli jsme to tam také zkusit, aby jsme to měli tak nějak komplet. Byl to nářez dotáhnout tam vozík, museli jsme si přivstat ještě o půl hodiny, ale při svítání letěli montáže do vody. Od rána horko a kolem nás prošel snad milion lidí. Nějaké pivo a člověk si na ně zvykl. :-) Ryby nespolupracovaly. Ráno jsem je viděl u břehu a to bylo tak všechno. Odpoledne jsme uvažovali, že se zase přestěhujeme na zatím nejúspěšnější místo. Nakonec jsme si řekli, že když už jsme se sem táhli, tak zůstaneme. Kolem páté odpolední začal foukat hodně silný vítr a trochu poprchávat. V tom přišel záběr na Červeného játrového lososa 20 mm s 14 mm flouro plovkou ananas. Slušný tah a po chvíli se kapr vyhákl. Velké zklamání. Jediná ryba, co se nám vypla. Na to nejsem zvyklý, na mých montážích z komponentů Carp r Us velcí kapři vždy drží. Montáž jsem udělal novou a nahodil stejnou nástrahu. Dokrmil jsem téměř veškerý zbytek lososa, co zbýval. Vítr ustal, což nevěstilo nic dobrého. Čekali jsme jestli ještě něco přijde a pod břehem jsem viděl pěknou štiku. Lucka přehazovala prut, tak jsem ho vzal a panáčkem lososa s fluoro plovkou jsem jí zamával před hlavou a byla moje. Chtěl jsem jí vyfotit a v tom mi přišla jízda. Rychle jsem jí chtěl vyháknout, mrskla se a zubama mi rozedrala palec. To jsem moc nevnímal a zdolával jsem očividně pořádného kapra. Za mnou se shromaždovali lidé. Palec obvázaný kapesníkem od krve a desítky minut utíkaly. Můj tribal 2,5 lb byl ohnutý jak luk, aby mi kapr nikam nezajel, ale nebylo to nic platné. Byl do dynamit na prutu. Za mnou Češi, Slováci a další národnosti. Všichni fandili. Najednou se objevil obrovský šupináč. A pak zase na pěknou dobu zmizel. Na druhý pokus jsem ho podebral. Měl jsem hroznou radost. Po odečtení vážící tašky měl 22,05 kg. Nádherný šupináč! Po nafocení a natočení jsem kapra pustil a užil si potlesk od lidí, kterých už byl plný břeh. Poté jsme zakrmili všechny zbytky boilies, ale záběr už se nedostavil.

alt

Vítězná sestava po zdolání osobáku, před posledním nahozením na Bledu. 20mm Červený játrový losos s AK Čerstvý uzený losos v tekutém i suchém dipu + 14 mm fluoro plovka Ananas.

Bled je klenot, který nás obdaroval pár svými poklady. Počasí bylo krásné na pobyt u vody a výlety, ale na braní kaprů moc ne. Přesto se nám zadařilo a jsme šťastní, že jsme Bled navštívili.

Hodně jsme natáčeli a určitě udělám video. Vidím to ale až na zimu, teď mám tolik práce, že se na sestříhání všeho materiálu nedostanu...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete zde.