Jaro na Lac du Der.

12.05. 2014

Již od loňského léta jsme spolu s přítelkyní Luckou přemýšleli, kam bychom podnikli společnou výpravu na ryby do zahraničí. Variant bylo několik, od organizovaného zájezdu na přehradu Mequinenza na řece Ebro, až po řeky a jezera v Itálii a Francii. Shánět informace o zahraničních vodách, kde se nechají nachytat slušní kapři, je vskutku výkon.

alt

Znám málo rybářů, co jezdí na ryby do zahraničí, a v článcích od českých rybářů se moc informací o revírech nedozvíme. Naštěstí existuje internet, Google a překladač.Z přeložených článků a diskuzí ze zahraničních webů není problém vyhledat informace o spoustě a spoustě lákavých vod. My jsme netroškařili a nakonec jsme si vybrali krásné, obří francouzské jezero Lac du Der o velikosti 4800 ha ležící v oblasti Champagne-Ardenne napájené zejména řekou Marne. Odjezd na tuto velkou rybářskou výzvu jsme naplánovali na 25.4. na 14 dní lovu. Čas rychle letí a po zimě začaly přípravy na výpravu. Museli jsme sehnat pár nezbytných věcí pro lov na tak velké vodě. Půjčili jsme si plovoucí vesty, nakoupili jsme velká olova, málo průtažné vlasce 0,35 mm, odolné šokové vlasce 0,60 mm, prsačky, backleady a další a další věci, které by se mohli hodit. Samozřejmě velkou váhu jsem přikládal přípravě krmení. Nevymýšlel jsem nic složitého, moje stará Octavie combi není nafukovací a už jen složit do ní rybářský cajk nás obou dalo práci, takže nějaké metráky partiklu, pelet či boilies nepřipadaly v úvahu. Deset dní před odjezdem jsem si naválel 35 kg Kořeněného smraďocha s AK kořeněný smraďoch a 35 kg Červeného játrového lososa s AK čerstvý uzený losos v průměrech 20, 24, 28 mm a nechal je prosychat až do odjezdu. K oběma druhům jsem si přibalil naše klasické mražené pop up boilies, fluo barevné pop up boilies, které zrovna zdokonalujeme a testujeme, tři tekuté a tři suché dipy a nezapomněl jsem na tři mé oblíbené suché dipy pop up. Před odjezdem jsem si z mrazáku vyndal ještě 3 kg 24 mm a 3 kg 20 mm našeho extra dráždivého boilies Ostrý zimní losos s AK Ledový šok a vzal si k němu tekutý a suchý dip.

Přípravy.

Nemohli jsme se dočkat odjezdu, až tu najednou byl den D.V pátek kolem páté odpolední jsme vyrazili směr Francie, abychom si ráno koupili povolenky a šli rovnou chytat. Cesta dlouhá přes 900 km probíhala bez komplikací a již ve 4 ráno jsme byli na místě. Lucka okamžitě usla a já nabuzený energetickými nápoji, přesezený a nedočkavý nemohl usnout a tak jsem si alespoň vychutnal rozednění nad jezerem. Ráno v půl deváté přijel správce, otevřel kancelář a vydal nám povolenky. Na Der funguje rezervace míst s nočním rybolovem, takže místo bylo jasné. Dojeli jsme si nakoupit, nemá cenu si nic vozit, ceny jsou téměř stejné a člověk alespoň ochutná „něco jiného“. Již při příjezdu k jezeru jsem si všiml nepříjemné věci a to, že mi upadl výfuk, který jsem si nechal před odjezdem spravit. To naštve! Přijeli jsme na místo a problém jsem hodil na chvíli za hlavu. Bylo pěkné počasí, místo bylo krásné a v závětří, v klidu jsme postavili bivak, nafoukli člun, zavezli pruty na slibná místa, které jsem si uložil do GPSky a šli jsme spát.

altalt

alt

Druhý den jsem chystal řádné množství krmení, dipoval, zasypával a Lucka jela se řvoucím autem obhlédnout okolní vesnice. Přijela a povídá:„Vejfuk je objednaný, zejtra zajedu do města a máme to spravený.“ Měl jsem radost a byl na ní hrdý. Nakrmili jsme na slibná místa asi 15 kg nadipovaného boilies a nic. Nic nebralo den, dva, tři, kolem břehu ani plotička, boilies jsem vytahoval i po třech dnech v pořádku, na místě vedle nás kluci z Maďarska taky ani potah, chtělo to změnu místa. V úterý nás navštívil správce a zakroužkoval nám na mapě volná místa s nočním rybolovem na další týden. Ve středu ráno jsem autem objížděl jezero a koukal na volná místa pro další týden. Jedno místo na druhé straně jezera bylo již volné a slibné. Viděl jsem před ním pás travin a v něm se třeli cejni, byli tam mělčiny a pěkná zátoka... Neváhali jsme a ihned jsme domluvili se správcem přesun.

Po pěti dnech bez jediného záběru jsme ve čvrtek ráno seděli na novém místě. Byl to takový opak předešlého místa, tam byla hloubka, klid od lodí, ptáků, vláčkařů a krásně se nasedalo do člunu. Tady byl pás travin, přes který jsme museli vyvážet, v broďákách jsme se museli brodit k prutům, jelikož to bylo dvojmísto, musel jsem pokaždé při záběru přetahovat asi 40 m člun k Lucce po mělčině mezerou mezi rákosím a v rostlinách se nedal používat elektromotor, takže jsem pořád pádloval. Byl to boj, vyvezli jsme 7 prutů a byl jsem hotový. Jeden prut s nastraženou plovkou Lucka pouze v broďákách položila kus od břehu na placinu mezi rostlinami. Chytali jsme na poloostrově, Lucka měla před sebou mělkou zátoku, já měl před sebou asi 300 m pás rostlin, který naše lovná místa rozděloval a dost mě vyděsil, ale naštěstí byl pás dlouhý, ale ne široký. Lucka to měla natražený kolem toho pásu na levé straně a já na pravé. Na Lucky straně bylo v zátoce nejvíce 2,7 m hloubky, na mé straně se to od rostlin, které byly pouze do 2 m hloubky svažovalo na volnou vodu až do 6 m hloubek. Na všech místech jsme řádně zakrmili Smraďochem a Lososem. Všechny boilies, které jsem hodil do jezera jsem nejprve nadipoval v tekutém dipu, nechal cca 2 hodiny nasáknout a pak jsem je zasypával kombinovaným suchým dipem, který si dělám namícháním suchého dipu stejné příchutě jako boilies se suchým pop up dipem v poměru 50/50. Pop up dip dělá pod vodou divy, kousky uvolňujících se částeček suchých dipů vznáší do vodního sloupce a šíří po jezeře, to kapry, pokud nějací plují kolem krmného místa, nenechá v klidu.

Cesta mezi rákosím mezi mými a Lucky pruty.

alt

Člun s podložkou uvnitř připravený na záběr.

Připraveno na zákrm i pod háček.

První noc přišel kolem jedné hodiny první záběr z mé strany na prut nastražený na největší hloubce. Hned to byl osobák, můj největší sumec v životě 145 cm. Následoval druhý záběr, Lucka vytáhla kapra 14 kg o pár deka její největší v životě, tomu říkám jiné kafe. Přes den nebralo nic, jen se nám do vlasců motali ptáci, pokud to byla kachna zapípala a bylo vše ok, pokud to byla labuť udělala regulérní jízdu a navíc poposunula i olovo po dně, takže jsem mohl jít převážet… Další dva dny se scénář opakoval, ale povedli se i mě pěkní kapři včetně šupináče 15,7 kg.

Fousáč 145 cm.

Změna místa ryba jistá, náš první Francouzký kapr - 14 kg.

15,7 kg

alt

Kachna chycená do vlasce.

Přesně v jednu hodinu ranní se rozjel pokaždé prut někdy i dva najednou, což byl s jedním člunem problém, ale takové problémy řeším rád. :-) Sumce jsem vyfotil ještě jednoho 125 cm a pak jsem je přestal považovat za příjemné zpestření. Brali jenom mě a Lucka tahala kapry, opět si posunula osobák s dlouhým lyscem 14,7 kg. V noci to byl fofr, abych šetřil síly připravil jsem si krmení, PVA punčošky, jehlu a náhradní olova a návazce do kýblu do člunu a po zdolání ryby jsem montáž rovnou znovu nastražil a jel zpět ke břehu.  Pátý den na novém místě se Lucce rozjel prut přes den, nejdříve jsme si mysleli, že je to kachna, ale nebyla. Rozjel se jí prut na samotnou plovku Červeného játrového lososa z metrové hloubky na ten prut, který si položila do mezery mezi vodní trávy a byl z toho lysec 13 kg. Další den jsem měl i já záběr přes den nádherný lysec 16,7 kg zabral na Kořeněného smraďocha 2 x 24 mm potáplivých boilies, což se ukázalo jako nejúspěšnější prezentace všech třech druhů boilies, co jsme měli s sebou.

2x24mm boilies, háček centurion 2000 vel.4 s rovnátkem byla sestava, na kterou jsme ulovili největší ryby. Za celou výpravu se nám na mé montáže vyhákla jen jediná ryba a to jsme si nebyli jistí zda to vůbec byl záběr.

alt

Lucky Francouzký osobák 14,7 kg.

Úžasný lysec 16,7 kg, ani déšť mi nevadil.

Výprava se nám chýlila ke konci, potkalo nás krásné počasí, déšť, vítr, že jsem málem zlámal pádla, abych se dostal ke břehu, bezvětří a ryby stále spolupracovaly hlavně přes noc. Pak přišlo to, po čem jsem toužil už pěkných pár let. Ranní záběr chvíli po rozednění z hloubky 4,5 m na dvě 24 mm koule Lososa, myslel jsem hned, že je to sumec, ale místo do hloubky jel do mělčí vody do trav a to sumci nedělali. Kapra jsem dohnal a spatřil, jak maká v rostlinách a nechce se dát. V takové krásně čisté to byl zážitek, viděl jsem, že je to obrovský lysec. Montážím a háčkům plně důvěřuji, takže jsem se do něho se svými 2,5 lb pruty pořádně opíral, nechtěl se dát jen tak, až za pár okamžiků skončil i s chuchvalcem trav v podběráku. Jel jsem s ním ke břehu a tušil jsem, že by mohl překonat magickou hranici. Po odečtení vážící tašky měl úžasných 20,4 kg. Je to pro mě zážitek na celý život, vytáhnout takové zvíře z krásně průzračné vody a vidět ho zase do ní odplouvat. Konec výpravy se neúprosně blížil a já i Lucka jsme si spokojeně užívali poslední chvíle úžasné dovolené. Poslední noc, kterou jsem se chtěl vyspat před cestou mi ještě zabrali jako naschvál tři sumci, asi se chtěli rozloučit. :-) Ráno jsme vše sbalili a vyrazili domů.

alt

Můj vysněný obří lysec 20,4 kg.

Splněný sen z druhé strany.

Byla to nezapomenutelná dovolená plná zážitků a krásných ryb.

Ondřej Kopačka

altaltaltaltaltaltaltalt14 kg

alt15,7kg

altalt125 cmaltalt12,8 kgaltaltalt14,7 kgaltaltalt13 kg lysec na samotnou 16 mm plovku Lososa v metrové hloubce mezi rostlinami.altPtačí rezervace, všude ptáci, ani v bivaku nám nedali pokoj. :-)altLucky bahnité místečko a mělká zátoka. :-)altNejvíce kaprů mělo mezi 11-15kg...altalt16,7 kgaltJeště jedna fotka mého macka.alt

Věcičky, kterým věřím. Naše krmení, PVA Easy fishing, Solar potáplivé, ztužené návazcovky, Solar háčky 101 vel.6 a 4, Solar drobnosti, Carp r us háčky Centurion 2000 vel. 6 a 4 s rovnátky a milovaná návazcovka Stif silt od Sufixe...altSlavný kostel na břehu jezera.altTak zase někdy Lac du Der!!!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete zde.